Než tu bude něco opravdu zajímavého, navštivte Sdružení pro svobodnou informační infrastrukturu nebo alespoň podpořte Petici za Evropu bez softwarových patentů. Bitva mezi lobby některých velkých softwarových firem a zastánci svobodného programování a přístupu k informacím vůbec ještě není dobojována - hrozba, že zmanipulované hlasování Evropské komise z 18. května 2004 se stane součástí evropského právního řádu, je stále aktuální.
Protože až bude možné patentovat si kliknutí myší nebo
zmáčknutí klávesy budeme zoufale hledat cestu zpátky. A je nepravděpodobné, že
ještě nějaká bude. Zdůrazňuji, že to nemá nic společného s odpíráním autorských
práv či dokonce s podporou softwarového pirátství.
Jako analogie může posloužit napřklad hudebník, který si nechá patentovat
symfonii jakožto blíže nespecifikovanou posloupnost not. Každý, kdo následně
složí, zahraje a poslouchá nějakou symfonii mu musí za tento patent
zaplatit. Prosím, nenechte to zajít tak daleko.
Until something really interesting appears here you can visit Foundation for a Free Information Infrastructure or at least support Petition for a Software Free Europe. The battle between the lobby of some large softwarove companies and the supporters of free programming and access to information on the whole is not yet fought to the end - the threat of the manipulated voting in the European Commission from the 18th of May 2004 becoming part of the european legal order still remains actual
Until something really interesting appears here you can visit for instance Petition for a Software Patent Free Europe. Fortunately, the European Parliament voted for limited software patentiability however, this problem still remains actual.
For in times when a click of a mouse and a stroke on keyoard
will be patentable we will desperately trying to find a way back. And it is
unlikely there will be one. Let me emphasize this has nothing to do with
declining the copyright or even supporting software piracy.
Appropriate
analogy would be a musician who patents a symphony as a sequence of closer
unspecified tones. Consequently, everyone who composes, plays or listens to
any symphony has to pay her/him a fee for using his patent. Please,
don't let this go that far.