Před i po napsání textu RZ po odstranění původního písma byl pergamen asi žehlen. Stopy po žehlení (připálení) s charakteristickým hladkým povrchem jsou patrny na str.VI řádcích 9, 10, 14-16, str.VII řádku 15 aj. stopy žehlení po napsání RZ jsou na rumělce i na zelené.
Jak uvedeno u iniciál i majuskulí, je místy minium odbarveno, ale na rentgenovém snímku zanechává stejně zřetelný stín. Z toho plyne, že se sloučenina chemicky změnila při zachování své kovové složky, pravděpodobně při smývání původního textu žaltáře. Protože i miniové majuskule jeví stopy smývání, lze soudit, že původní text asi nebyl odstraňován jinak než vymytím (slabou kyselinou?) a škrábáním tam, kde miniová písmena vymytí odolala víc, než si písař přál. Jako indicie může posloužit i to, že je pergamen RZ nesmírně chudý na vápno. Jde tu však jen o doměnku.
Kromě stop rezavého písma a kromě žaltáře i rumělky RZ jsou na pergamenu stopy jakési černě i jakési červeně, které s uvedenými barvami nejsou totožné a přesto jeví jakýsi řád. Jde o místa IV, 2-3; okraje stran VIII a I; VIII, 8 střed (ale zde jde spíše o znečištění po napsání textu RZ, protože se skvrny jeví, jako by byly na zeleném písmu RZ). Podobných stop je na pergamenu více, ale nelze z nich nic rekonstruovat. Zůstává pouze pravděpodobná doměnka, že jde o zbytky odstraněných nápisů na vazbě knihy, s níž byl pergamen sňat. Na marginálu mezi stranami I a VIII jsou dále stopy barev žluté, oranžové a pojidla, jevící organický řád, z něhož sice nelze rekonstruovat původní konfiguraci tvarů, ale z nichž lze usuzovat, že šlo o marginální ozdoby původní iniciály D. Obdobné stopy minia, ale v menší míře, jsou mezi stranami III a VI. U iniciál lze s jistou pravděpodobností tušit, že byly původně orámovány.
123. Vpisek "crutu", str.VIII, 9.
nad slovem "selezu" byl asi napsán jiným nástrojem než ostatní text RZ (kovovým perem ?).
Rumělková vrstva tzv. kryptogramu se po důkladném fotografickém průzkumu jeví především jako znečitelnění původního miniového nápisu. Z rumělkových čar se nám nepodařilo rekonstruovat jasný organický řád, a tedy také ne smysl.
125. Rekonstrukce původního žaltáře
Připojená celková rekonstrukce původního žaltáře je třístupňová. Na prvním vyobrazení jsou fotograficky znázorněny pouze zbytky jasně na originále rozeznatelné. Druhé vyobrazení podává rekonstrukce písmen a slov tam, kde k tomu originál dává dostatečné podklady. Třetí vyobrazení je pokusem alespoň na části textu žaltáře ověřit, že se rozsah latinského textu mezi zjištěné majuskule vejde.
pokus o částečnou rekonstrukci str. I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII,