Úvodní seznámení Sbírka příkladů

Text diplomové práce


Úvodní seznámení

Mathematica 7
Maple 12
MathCad 14
wxMaxima 0.8.5 (M. 5.21)


Mathematica 7

Základy používání programu
Základní operace
Řešení rovnic a nerovnic
Úprava výrazů
Vektory a matice
Integrální a diferenciální počet
Posloupnosti a řady
Grafy 2D a 3D
Fyzikální jednotky
Zajímavosti pro učitele
Závěrečné shrnutí
Doporučená literatura
Odkazy
Soubory ke stažení



Sbírka příkladů

Úvodní seznámení s matematickými programy


Základní operace

Mathematica 7 - Základní operace

Základní početní operace

Základní operace +-*/ se používají stejně jako v jakémkoli jiném programovacím jazyku. Pokud mezi znaky uděláte mezeru, automaticky to znamená násobení. U dělení je dobré si dát pozor, aby složitější výrazy byly v závorkách, jejikož dělení má přednost před sčítáním. Poslední provedený výpočet se zavolá %.

In[1]:=
"mathematica_2.gif"

Out[1]=
"mathematica_3.gif"

In[2]:=
"mathematica_4.gif"

Out[2]=
"mathematica_5.gif"

In[3]:=
"mathematica_6.gif"

Out[3]=
"mathematica_7.gif"

Out[4]=
"mathematica_8.gif"

Číselný výpočet

U definovaných funkcí a zlomků se výrazy automaticky nepřevádějí na číselnou hodnotu
(z důvodu přesnosti). Pokud ale je nějaké z čísel je desetiné, dostaneme číselnou hodnotu, ne zlomek (což se dá využít i jako trik, pro rychlé získání číselné hodnoty).

In[5]:=
"mathematica_9.gif"

Out[5]=
"mathematica_10.gif"

Out[6]=
"mathematica_11.gif"

Out[7]=
"mathematica_12.gif"

Trik

In[8]:=
"mathematica_13.gif"

Out[8]=
"mathematica_14.gif"

Matematické konstanty

Matematické konstanty můžeme napsat pomocí klávesnice dvěmi způsoby - s velkým písmenem (na počátku), případně stiskem klávesky ESC pak přílušnou zkratkou a poté opět ESC. Případně je možné využít opět nakliknutí příslušné konstanty pomocí palety.
U nekonečna je možné taktéž pracovat s komplexním nekonečnem (viz. nápověda).

In[9]:=
"mathematica_15.gif"

Out[9]=
"mathematica_16.gif"

Out[10]=
"mathematica_17.gif"

Out[11]=
"mathematica_18.gif"

Out[12]=
"mathematica_19.gif"

Zkratky při použití klávesy ESC

π - p

e - ee

i - ii
∞ - inf

Definování proměnné

Pokud není proměnná není nijak přirazena, je automaticky barevně odlišena (modře, příp. dalšími barvami). Při přiřazení příslušná proměnná zčerná.
U definování názvů proměnné se hodí nepoužívat háčky a čárky, případně speciální znaky.

In[13]:=
"mathematica_20.gif"

Out[13]=
"mathematica_21.gif"

In[14]:=
"mathematica_22.gif"

Out[14]=
"mathematica_23.gif"

Definování vlastní funkce

In[15]:=
"mathematica_24.gif"

Out[16]=
"mathematica_25.gif"